Waarom beslissen bezoekers om een product op uw website aan te kopen? En wanneer vertrouwen ze informatie op uw website? Kortom: hoe nemen mensen beslissingen en hoe vertaalt zich dat online? Het antwoord daarop las ik Neuro Web Design, een vlot boekje met handige tips waarmee u meteen aan de slag kan.

Wij, mensen, zijn vreemde wezens. Vaak weten we niet waarom we een beslissing nemen: dat doet ons onbewuste brein voor ons. En toch verzinnen we achteraf een logische redenering die onze keuze verklaart. Dat is een fascinerend vertrekpunt om om uw website te verbeteren en klanten te overtuigen en het uitgangspunt van Neuro Web Design.

Het boek van Susan Weinschenk leest als een trein. Is het vernieuwend? Niet echt. De meeste tips las ik ook al ergens anders. Maar de tips zijn handig, concreet en inspirerend gebracht.

Met deze tips kan u toch meteen aan de slag:

Uw bezoeker vindt zichzelf het belangrijkste

Zijn primitieve brein is enkel geïnteresseerd in overleven. Het zet zichzelf centraal en besteedt enkel aandacht als het over hem gaat.

Vertel op uw website dus niet wat uw product allemaal kan, maar benadruk de voordelen ervan voor uw bezoeker.

Uw bezoeker wil erbij horen

Mensen kijken naar anderen om te beslissen wat ze gaan doen. Het verlangen om erbij te horen, zit diep verankerd in onze hersenen.

  • Vraag uw kopers om een recensie te schrijven over uw product. Want producten met aanbevelingen zullen vaker gekocht worden.
  • Voeg een profiel toe van de recensenten: zo kan uw bezoeker zich makkelijker identificeren met de andere kopers.
  • Of vertel uw bezoeker wat andere bezoekers die hetzelfde product bekeken hebben, uiteindelijk kochten.

Uw bezoeker luistert naar aantrekkelijke mensen die op hem lijken

Mensen die net zoals wij zijn, vinden we leuker. Mensen met dezelfde achtergrond of waarden als wij, zullen we sneller vertrouwen.

  • Kies foto’s van mensen die lijken op uw bezoeker. Nog beter: kies foto’s van mensen die eruit zien zoals uw bezoeker er zou willen uitzien.
  • Gebruik ook getuigenissen van mensen die aantrekkelijk zijn en op uw bezoeker lijken.

Foto’s en verhalen zijn de krachtigste manieren om de aandacht te trekken en om bezoekers ervan te overtuigen om actie te ondernemen. Mensen worden zelfs al aandachtiger als je alleen nog het woord ‘verhaal’ laat vallen.

Uw bezoeker krijgt graag een cadeautje

Gratis cadeautjes zijn een goede manier om nieuwe klanten te overtuigen. Maar let op: geef een cadeautje zonder er iets voor in ruil te vragen. Dan zal je bezoeker graag iets terug willen doen.

  • Geeft je gratis verzending cadeau, ongedacht de hoogte van de bestelling? Dan kopen klanten meer omdat ze graag iets terug willen doen.
  • Geef je gratis nuttige tips of handige info over je product? Ook dat maakt dat je bezoeker sneller een klant zal worden.

Uw bezoeker vindt zeldzame dingen waardevoller

Als iets niet beschikbaar is, dan willen we het nog meer.

Vertel dus hoe zeldzaam jouw producten of acties zijn:

  • Er is maar 1 paar schoenen van jouw maat in stock.
  • Dit zijn de laatste 2 vliegtuigstoelen aan deze prijs.
  • Deze actie loopt vandaag af. Het is nu of nooit!

Uw bezoeker houdt niet van teveel keuze (ook al denkt hij van wel)

Iedereen heeft het liefst zoveel mogelijk keuze, toch? Nee! Als er teveel keuze is, dan weten we niet meer wat doen en dan nemen we helemaal geen beslissing.

Zo bevrijdt u uw bezoeker van keuzestress:

  • Kopers kiezen vaker het eerste product uit een lijst, alleen maar omdat het vooraan staat.
  • Bezoekers vergelijken maar 1 of 2 eigenschappen van een product, ook al denken ze dat ze een weloverwogen beslissing nemen.
  • Kopers hakken sneller de knoop door als ze weten dat het product meteen verstuurd wordt.

Meer lezen? Of heb jij het boek Neuro Web Design van Susan Weinschenk al boek gelezen? Wat vond jij het meest inspirerende verhaal?

Hoe overtuigt u het reptielenbrein van uw klant?
Boeiend? Zeg het voort:Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *