E-mail is dood? Zeker niet! Het is een goede manier om nieuwe klanten te vinden en contact te houden met bestaande klanten. Op zoek naar inspiratie om resultaat te behalen met uw e-mailmarketing? Die vindt u vast in dit verhaal van een van mijn klanten en de handige tips voor een e-mailmarketingplan waarmee u resultaat behaalt.

Sommige van mijn klanten zijn kleine kmo’s die geen vaste marketingexpert in huis hebben. Vaak zijn het sympathieke familiebedrijven die hun klanten door en door kennen, waardoor de noodzaak van digitale marketing voor hen minder snel duidelijk is. Maar van zodra hun concurrenten investeren in digitale marketing, stellen ook de beste kmo’s vast dat hun goede service niet langer volstaat om te blijven groeien.

Vorig jaar vertelde een van hen dat ze een nieuwe website had laten bouwen, maar dat dit geen stroom van nieuwe klanten op gang had gebracht. Ik legde uit dat een gebruiksvriendelijke website die voldoet aan de vereisten van Google een goede start is van digitale marketing, maar geen eindpunt.

Een goede website heeft andere digitale kanalen nodig om op het juiste moment gevonden te worden door potentiële kopers.

Vergelijk het met een prachtige winkel openen in een zijstraatje en dan afwachten totdat een potentiële klant toevallig uw winkel voorbij wandelt en denkt: “Nee maar, dat is precies wat ik nodig heb.”

Afhankelijk van wat en aan wie u verkoopt, kan u een groep van fans en volgers opbouwen op sociale media zoals Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn of Twitter. Het kan ook nuttig zijn om betaalde advertenties te plaatsen via Google Ads of Facebook Ads om bepaalde doelen te bereiken. Daarnaast zijn nieuwsbrieven en e-mails een interessante manier om contact te houden uw klanten en potentiële klanten.

Mijn klant, Nele, zuchtte en vertelde over alle ongewenste en oninteressante e-mails die ze alleen al vanmorgen ongelezen in de prullenmand had gegooid. “Maar je krijgt toch ook e-mails die je graag leest”, vroeg ik. Nele bleek net nog een kleedje gekocht te hebben na een mailing van een van haar favoriete merken. “En mijn vakantie heb ik geboekt naar aanleiding van een mailing van een touroperator.”

Mijn punt? Goede mails werken wel.

Waarom uw klanten graag e-mails ontvangen

Stuurt u maandelijks een algemene nieuwsbrief uit naar al uw contacten? Dan zal u merken dat de resultaten daarvan eerder beperkt zijn. Succes in e-mailmarketing begint bij het selecteren van de juiste adressen voor elke e-mail die u uitstuurt.

Deel uw adressenbestand op in verschillende segmenten. Maak bijvoorbeeld een segment aan voor bestaande klanten en een segment voor potentiële klanten. Vervolgens kan u verder verfijnen door segmenten aan te maken volgens productcategorieën, type klant of sector.

Op basis van die segmenten kan u een strategie opstellen waarbij u de juiste klant op het juiste moment de juiste content aanbiedt.

Het resultaat? E-mailmarketing wordt een waardevol onderdeel van uw marketingmix, en een geschikte manier om een band op te bouwen met uw klant.

Wat mag u verwachten van een goed e-mailmarketingplan

  • Meer klanten contacteren u om een (bijkomende) bestelling te plaatsen.
  • Meer potentiële klanten contacteren u voor een offerte of demo.
  • U bouwt een relatie op met uw doelgroep en kan hen bereiken als u iets wil vertellen.

Voordelen van e-mailmarketing

In vergelijking met andere marketing kanalen heeft e-mail marketing volgende voordelen:

  • Goedkoper dan papieren mailing: u betaalt niet voor het drukken en verzenden.
  • U bereikt een groter deel van uw doelgroep in vergelijking met posts op sociale media zoals Facebook, Instagram of LinkedIn.
  • Het resultaat kan u meten en op basis daarvan kan u uw e-mails telkens verbeteren.

Hoe bouwt u een bestand op met waardevolle e-mailadressen?

  • Vraag het e-mailadres van nieuwe klanten . Zo kan u hen nadien contacteren met interessante info over het gekochte product of een nieuwe dienst die hierbij aansluit.
  • Zet een inschrijvingsformulier op uw website.
  • Voeg een call-to-action met inschrijvingsformulier toe aan blogartikels. Lezers die uw blogbericht met interesse gelezen hebben, willen misschien vaker interessante content ontvangen.
  • Zet een Facebookactie op om e-mailadressen te verzamelen.
  • Koop geen e-mailadressen aan. Dat is duur en vaak koopt u e-mailadressen die niet waardevol zijn voor uw marketingdoelstellingen.

Tips voor een e-mail die uw klant graag leest

  • Kies voor een gebruiksvriendelijk e-mailprogramma zoals MailChimp. U kan meteen zelf aan de slag of u kan investeren in een aantrekkelijke lay-out in uw huisstijl.
  • Denk goed na over het onderwerp van uw mail. Zorg voor een wervend onderwerp dat lezers nieuwsgierig maakt. Pas daarbij wel op met woorden die door spamfilters tegengehouden worden, zoals ‘gratis’.
  • Kies voor korte teksten die aanzetten tot actie. Schrijf een korte intro en laat uw lezer doorklikken naar uw website voor meer info.
  • Zorg dat u bereikbaar bent na het versturen van een mailing, zodat u meteen kan antwoorden op reacties van klanten. Stuur geen mail uit net voordat uw jaarlijkse vakantie start of op het drukste moment van het jaar.
  • Volg op of uw e-mails gelezen worden en hoeveel mensen doorklikken naar uw website. Op basis van die resultaten kan u telkens betere mailings schrijven.

Hoe stelt u een e-mailmarketingplan op?

E-mailmarketing maakt deel uit van uw marketingplan. Om maximaal resultaat te behalen zet u in dit plan de volledige mix van marketingkanalen die u gebruikt.

  1. Definieer uw doelstellingen
  2. Bepaal uw doelgroep(en) en segmenten
  3. Maak een planning op voor het schrijven, opmaken en verzenden van mailings. Idealiter maakt deze planning deel uit van uw contentplan. Probeer in uw planning aan te sluiten bij bepaalde periodes van het jaar (zoals zomer, kerstmis, moederdag en andere feestdagen die relevant kunnen zijn voor uw klanten).
  4. Bepaal welke onderwerpen uw klanten interessant vinden. Breng bijvoorbeeld een nieuw product in beeld, maak een populaire service die u aanbiedt bekend bij al uw klanten of vertel uw klanten over de expertise die u in huis heeft.
  5. Breng het budget in kaart. Afhankelijk van hoeveel tijd u ter beschikking heeft en uw budget kan u ervoor kiezen om bepaalde onderdelen uit te besteden. Zo kan u de strategie, een lay-out opstellen, wervende teksten schrijven en/of de verzending overlaten een copywriter of marketeer.

Hoe het – een jaar later – met de e-mailmarketing van Nele gaat? We hebben een contentplan opgesteld met interessante topics. Daarbij veranderde ‘maar ik heb helemaal niets te vertellen’ in een lijst met onderwerpen waarmee ik makkelijk 2 jaar verder kan.

Ondertussen verstuur ik maandelijks een gerichte mailing naar de juiste klanten en bespreek daarna de resultaten (zowel de cijfertjes in MailChimp als de reacties van klanten via andere kanalen).

Heel wat lezers klikken vanuit de nieuwsbrief door naar website. Hoe meer bezoekers op de website ook SEO-gewijs zorgt voor een hogere score in Google, daarover heb ik het graag een volgende keer.

Hoe vindt u nieuwe klanten via e-mail?
Boeiend? Zeg het voort:Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *