Eindelijk is het zover: uw nieuwe website staat online. U heeft er bloed, zweet en tranen, maar vooral heel veel tijd in gestoken. Natuurlijk wil u dat zoveel mogelijk (toekomstige) klanten uw nieuwe website bezoeken… 9 tips om uw nieuwe website succesvol te lanceren.

Tips om een nieuwe website te lanceren

1. Controleer uw website grondig

Voordat u een nieuwe website met veel toeters en bellen lanceert, bent u er maar beter zeker van dat alles werkt zoals het hoort.

Check zeker het volgende:

  • Zijn alle pagina’s correct ingevuld?
  • Ontbreekt er nog ergens tekst of een afbeelding?
  • Staan er geen slordige taalfouten meer in uw teksten?
  • Kloppen alle links op uw website?
  • Werken alle formulieren? Denk ook aan een bedanking na het invullen van een formulier.
  • Zijn de belangrijkste SEO-onderdelen (titel en tussentitels, meta description, multimedia en beschrijvende urls) voor elke pagina geoptimaliseerd?

Tip. Vraag een collega , een enthousiaste klant of een professional om uw nieuwe website aan een grondige controle te onderwerpen. (Ook uw kinderen of uw moeder zijn goede kandidaten voor een laatste check.)

Met deze handige checklist (.pdf) zorgt u voor een succesvolle lancering van uw nieuwe website.

2. Val met de voordelen in huis

De beste manier om uw website te promoten? Maak een goede eerste indruk, met een website waar bezoekers meteen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Zet de voordelen van uw (nieuwe) website in de kijker. Niet door te vertellen dat uw nieuwe website duidelijker, klantvriendelijker of gemakkelijker is, maar door het te tonen.

Kunnen klanten voortaan gemakkelijker online bestellen? Zorg dan dat uw nieuwe webshop meteen in het oog springt.

Heeft u hard gesnoeid in de wildgroei van verouderde pagina’s zodat de populairste pagina’s beter bereikbaar zijn? Toon uw klanten de weg daar naartoe.

Focus dus steeds op de voordelen voor uw klant:

  • sneller of gemakkelijker bestellen
  • meer keuze in de online website
  • zelf uw eigen pakket aan diensten samenstellen

3. Bedenk geen originele teaser

Goed nieuws! Deze tip bespaart u tijd.

Want weet u waar uw bezoekers blij van worden? Dat u hen tijd bespaart, doordat ze gemakkelijk een antwoord vinden op een vraag of de oplossing krijgen voor een probleem waarmee ze worstelen.

Geen teaser dus. Want daarmee zet u zichzelf centraal, en niet uw klant. Voor die klanten is uw nieuwe website heel wat minder belangrijk dan u misschien denkt.

Online wil iedereen namelijk zo snel mogelijk vinden wat we zoeken. Het interesseert niemand dat hij binnenkort mag surfen op uw nieuwe website. Hij zal dat hopelijk wel merken als het zover is.

De tijd die u wilde besteden aan een teaser, kan u beter investeren in het maken van goede content.

4. Verwelkom uw bezoekers niet op uw nieuwe website

Zeg nooit welkom tegen uw klant

Een welkomsbericht was misschien schattig in de jaren ’90 van de vorige eeuw, vandaag kan u het beter achterwege laten.

Voor uw bezoekers is uw nieuwe website minder groot nieuws dan voor u. Een nieuwsbericht op uw website zetten om hen welkom te heten en te vertellen dat dit een nieuwe website is, is daarom zelden een goed idee.

Alweer een taakje dat u van uw todo-lijst mag schrappen. (Graag gedaan!)

Weet u hoe een bezoeker zich welkom zal voelen op uw nieuwe webstek? Als u hem meteen de weg toont die hij moet volgen om zijn doel te bereiken.

Maak het hem zo gemakkelijk mogelijk om dat doel te bereiken en leidt hem niet af met nieuwsberichten waarin u zichzelf centraal zet.

5. Schrijf geen persbericht om uw nieuwe website aan te kondigen

Ook een persbericht om te vertellen dat u een nieuwe website heeft, mag u van uw todo-lijstje schrappen.

Hoewel het vast als een belangrijke gebeurtenis is in uw organisatie, is een nieuwe website niet meer uitzonderlijk, speciaal of nieuwswaardig. Het zal dus zelden opgepikt worden door journalisten. Maar zelfs als het een klein plaatsje veroverd in een nieuwsmedium, zullen weinig lezers de moeite nemen om naar uw nieuwe website te surfen door een persbericht.

Nu u geen teaser, geen welkomsbericht en geen persbericht hoeft te bedenken, heeft u tijd voor communicatieacties die wel resultaat behalen.

Laten we er meteen invliegen.

6. Promoot uw nieuwe website via zoveel mogelijk verschillende digitale kanalen

Natuurlijk mag u trots zijn op uw nieuwe website. Laat zeker aan uw klanten en uw fans weten hoe handig en mooi het resultaat is.

Maak daarbij gebruik van alle digitale kanalen die je ter beschikking hebt:

  • Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter
  • E-mailmarketing of nieuwsbrief
  • Paid advertising zoals Google Ads, Facebook advertenties
  • Social media groepen
  • Een interessant blogartikel, een podcast of vlog
  • Een gastblog op een andere website, met een link naar je nieuwe website

Maak vooraf een lijstje met digitale kanalen waarop u het grote nieuws kan verspreiden. En neem ook bevriende ondernemingen mee op in uw promotiecampagne.

7. Maak een communicatieplan voor uw nieuwe website

Heel wat ondernemingen focussen hun communicatieacties enkel op de lancering van een nieuwe website. Daarna valt alles stil. Dat is jammer, want een goede website heeft regelmatig onderhoud en nieuwe content nodig.

Maak daarom gebruik van het enthousiasme dat in uw bedrijf leeft omtrent de nieuwe website, om meteen een communicatieplan op te stellen voor het eerstvolgende jaar.

  • Bedenk onderwerpen waarmee u uw klanten kan blij maken.
  • Werk alvast enkele (blog)artikel uit waarin u uw expertise deelt met uw bezoekers.
  • Bepaal wanneer u een nieuw (blog)artikel online zal zetten.
  • Leg vast via welke sociale media kanalen u die nieuwe content gaat delen.
  • Bepaal een vast ritme voor de verzending van uw nieuwsbrief.
  • Maak in uw communicatieplan ook tijd voor het up-to-date houden en optimaliseren van uw productpagina‘s.

Met een contentkalender maakt u een jaarplanning op per kanaal (website, sociale media, nieuwsbrief…) en voor elke doelgroep. Hou rekening met feestdagen en vakantieperiodes als u een planning opstelt.

8. Meld uw bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waardoor uw website beter zichtbaar wordt in de zoekresultaten van Google en Google Maps.

Zo claimt u uw bedrijf claimt bij Google.

Stap-voor-stap gids om een bedrijfsprofiel aan te maken.

9. Installeer de juiste analysetools

Heeft u Google Analytics en Google Search Console correct geïnstalleerd? Dan kan u na de lancering van uw website opvolgen wie uw bezoekers zijn, met welke zoektermen ze uw producten vinden en hoe ze zich op uw website gedragen.

Dat is waardevolle informatie om uw nieuw website blijvend te verbeteren.

Hulp nodig bij de lancering van uw nieuwe website? Download deze handige checklist.

Hoe uw nieuwe website promoten?
Boeiend? Zeg het voort:Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *