Wil u een nieuwe website laten bouwen om ‘mee’ te zijn? Doe het niet. Om meer klanten online te bereiken en te overtuigen, zou u wel wat vaker tijd en aandacht mogen besteden aan uw website.

Weet u nog? Lang geleden communiceerde u met u klant via papieren brochures en postmailings. U ontwierp een communicatiecampagne, maakte een mooie folder, stuurde een pdf naar de drukker en deed het resultaat op de bus. Klus geklaard.

Digitale communicatie is nooit af

Digitale communicatie werkt anders. Een gebruiksvriendelijke website is nooit af. Op het moment dat uw website online staat, begint het werk pas.

Wist u dat uw bezoekers u elke dag vertellen waar zij naar op zoek zijn? Als u luistert of kijkt naar wat zij u vertellen, dan heeft u nuttige info om uw website elke dag een beetje te verbeteren.

Daarom is het een betere investering om uw huidige website onder de loep te nemen en dagelijks te verbeteren dan om opnieuw te beginnen.

Zeg 6 keer “ja”

Kan u 6 keer “ja” antwoorden op volgende vragen? Dan had u dit artikel niet moeten lezen 😉

Is dat niet het geval, dan krijgt u 1 tot 6 tips om uw huidige website te verbeteren.

Weet u wat de toptaken zijn van uw website?

Elke website heeft enkele taken waarvoor de meeste mensen bij u langskomen. Dat zijn uw toptaken.

Weet u wat de toptaken zijn van uw huidige klanten? En kunnen uw bezoekers die taak snel en makkelijk uitvoeren op uw website?

Nee? Dan is er werk aan de winkel. Ga op zoek naar de toptaken van uw klanten en help hen om die taken uit te voeren zonder problemen (en vlotter dan bij uw concurrent).

Overtuigt uw homepagina uw klanten?

U heeft veel te vertellen aan (potentiële) klanten, maar dat hoeft u niet allemaal op uw homepagina te doen. Beperk u daar tot de essentie: vertel de klant welk probleem hij heeft en hoe u dat zal oplossen. Zorg dat er een duidelijke call-to-action op uw homepagina staat die uw klanten overtuigt.

Al de rest kan u later vertellen als uw klant verder klikt.

Is uw homepagina overtuigend? Nee? Dan kan u daar beter werk van maken in plaats van een nieuwe website te laten bouwen.

Is uw navigatie klantgericht en duidelijk?

Een goede structuur is de basis van een duidelijke website. Denk eraan om daarbij te vertrekken van uw klant. Wat wil hij weten? Naar welke informatie is hij op zoek?

Bent u gestart vanuit uw interne organisatie of het jargon van uw bedrijf toen u de structuur van uw website uittekende? Dan heeft uw website nog een (ruime) groeimarge.

Gebruikt u op elke pagina dezelfde stijl en taal?

Als u een klant aanspreekt, gebruikt u dan de u-vorm of tutoyeert u uw klant? Het kan allebei, afhankelijk van uw stijl en de sector waarin u actief bent.

U kiest zelf wat het beste bij u en bij uw klant past, maar pas die keuze dan ook toe op elke pagina van uw website. Gebruikt u overal dezelfde stijl?

Nee? Maak daar werk van en voorkom dat uw klant een website verder surft naar uw concurrent waar hij op een consequente manier aangesproken wordt.

Nu u uw eigen teksten toch onder de loep neemt, zorg er dan meteen ook voor dat u de taal van uw klant spreekt en niet het jargon uit uw sector.

Is uw website gebruiksvriendelijk?

Struikelen klanten over een invulformulier? Krijgt u telefonische vragen omdat klanten de weg niet vinden op uw website? Of stappen uw klanten over naar de concurrentie omdat ze daar makkelijker online hun aankoop kunnen volbrengen?

Met een gebruikersonderzoek kan u de grootste fouten op uw website in kaart brengen en deze aanpassen. Daarvoor heeft u geen nieuwe website nodig.

Voldoet uw website aan technische SEO-vereisten?

Als uw website gebouwd is volgens de richtlijnen van Google, dan zal u niet beter scoren in zoekmachines als u uw website vervangt door een nieuwe website. In tegendeel. Uw huidige website heeft zijn plaats veroverd in de Google en zal vooral beter scoren als u uw teksten eens kritisch onder de loep neemt. Vaak kan u er met enkele eenvoudige tips voor zorgen dat u beter scoort in Google.

Er is 1 uitzondering. Als uw website technisch niet in orde is, kan een nieuwe website u een pak nieuwe bezoekers opleveren. (Proficiat! In dat geval heeft u toch een goede reden gevonden om een nieuwe website te laten bouwen.) Deze 3 technische tekortkomingen lost u best op met een nieuwe website:

  1. Uw website is niet responsive
    Websites die niet of moeilijk bereikbaar zijn via een smartphone, scoren slechter in Google. Uw bezoeker zal u dus minder makkelijk terugvinden via een zoekmachine.
    Al sinds 2015 bezoekt meer dan een derde van uw bezoekers uw website via een mobiel toestel. Als die website niet toegankelijk is op een smartphone, dan vindt die potentiële klant vast een concurrent waar hij wel op een smartphone terecht kan.
  2. De laadtijden van uw pagina’s zijn te traag
    Duurt het te lang voordat uw pagina’s ingeladen worden (op een trage mobiele verbinding)? Dan zoeken uw klanten meteen een sneller alternatief.
  3. Uw website wordt niet goed weergegeven in bepaalde browsers
    Dan verliest u klanten die uw website niet goed kunnen bekijken.

Vraag het aan een expert

Een algemene check-up van uw website hoeft u niet zelf te doen. U kan daarvoor een expert inschakelen die u een handig rapport bezorgt met concrete tips waarmee u zelf aan de slag kan gaan.

Interesse? Zin om samen te werken? Mail of bel me voor een vrijblijvende offerte.

Waarom u geen nieuwe website nodig heeft als u uw huidige site beter onderhoudt
Boeiend? Zeg het voort:Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *