U heeft uw eigen website, maar weinig potentiële klanten vinden de weg er naartoe? Met deze tips zorgt ervoor dat u hoger scoort in Google.
De basics
Net gestart met seo of zoekmachineoptimalisatie? Lees dan eerst mijn artikel met 5 simpele SEO-tips. Met die tips maakt u uw website niet alleen beter vindbaar in Google, maar ook gebruiksvriendelijker voor uw klant.
De 5 seo-tips zijn een belangrijke basis om van uw website een zoekmachinevriendelijke én klantvriendelijke site te maken.
Smaakt naar meer? Dan kan u aan de slag met deze tips voor gevorderden:
1. Responsive design
Bijna 1 op 3 websitebezoekers surft naar uw website op zijn smartphone of tablet. Als uw website moeilijk toegankelijk is, dan verliest u op die manier mogelijke klanten.
Google doet er nog een schepje bovenop. Ze vinden dat alle websites gemaakt moeten worden voor kleine schermen. Is uw website niet aangepast aan bezoekers via smartphones? Dan dondert uw website naar beneden in de rangschikking.
Is dat moeilijk? Nee! Is dat veel werk? Ook niet. Met mijn favoriete content management systeem WordPress kan u kiezen uit duizenden lay-outs die allemaal responsive zijn.
2. Schrijf een title en description tag voor elke pagina
Eigenlijk zou u voor elke pagina naast een goede titel ook een goede title en description tag moeten schrijven. Die zijn bijna even belangrijk als de rest van uw pagina, want ze zorgen ervoor dat uw bezoeker tot hier geraakt.
Deze tags bepalen de eerste indruk die je bezoeker opdat voordat hij naar je website komt. Heeft uw concurrent een meer wervende tekst bij zijn zoekresultaat? Dan klikt een potentiële klant liever op zijn link.
Heeft u echt belangrijkere dingen te doen? Kies dan de 5 meestbezochte pagina’s uit en zorg ervoor dat die in orde zijn.
Title tag
Een title tag geeft jouw webpagina een naam in zoekmachines of browsers.
- Als iemand de pagina opslaat als favoriet in zijn browser, dan zal die automatisch opgeslagen worden onder deze naam.
- Google toont de title tag ook in de zoekresultaten.
Hoe maak je een goede title tag?
- Omschrijf – vanuit het perspectief van uw klant – waarover deze pagina gaat.
- Vermeld het belangrijkste trefwoord of zoekwoord voor deze pagina.
- Maak er een leesbare zin van, geen opsomming van trefwoorden.
Description tag
De beschrijving (description tag) van je pagina verschijnt ook in de zoekresultaten.
Als u geen description tag invult, dan zal Google zelf proberen om een beschrijving samen te stellen. Hoewel Google niet dom is, zijn de door Google samengestelde stukjes tekst zelden even goed als wanneer u er zelf werk van gemaakt heeft.
Besteed hier voldoende tijd aan en experimenteer met verschillende versies van je tekst.
3. Gebruik een SEO-plugin
Er bestaan handige hulpmiddeltjes om je op weg te helpen. Voor WordPress en Drupal websites bestaat er de Yoast plugin. Na installatie analyseert deze plugin elke pagina en geeft tips die je kan verbeteren.
Is het een tovermiddel? Uiteraard niet. U moet nog steeds het harde werk zelf doen, maar deze plugin geeft u handige tips en richtlijnen zodat u de basisregels juist volgt.
Na een tijdje zal u merken dat de plugin nogal rigide kan zijn en soms erg veeleisend, maar voor beginnende seo-ers vind ik het een aanrader.
4. Win advies in bij Google
De richtlijnen voor webmasters zijn een goed startpunt om ervoor te zorgen dat uw website voldoet aan de kwaliteitsvereisten die Google eist.
Daarnaast ontwikkelde Google een aantal tests waaraan u uw website kan onderwerpen: Google Search Console. Vroeger heette dat Google Webmaster Tools. Met die tests kan u evalueren hoe Google uw site indexeert en welke pijnpunten voor verbetering vatbaar zijn.