Heel wat ondernemers beheren hun eigen website, tussen al het andere werk door. Maar zijn uw webteksten up-to-date? Vinden nieuwe klanten makkelijk de weg naar uw website? En krijgen uw bezoekers een antwoord op hun vragen?
Als u een van deze vragen negatief beantwoordde, dan bent u zeker niet alleen. En u heeft er ook heel wat goede redenen voor:
1. U heeft geen tijd om zelf uw website te schrijven
Herkent u dit? U heeft een workshop SEO gevolgd en beseft dat goede webteksten essentieel zijn om online meer klanten te vinden. Daarom neemt u zich voor om eindelijk werk te maken van een nieuw blogartikel en om verouderde productpagina’s aan te passen.
Maar is het u ook gelukt om er tijd voor vrij te maken?
Maakt u elke week tijd om zelf uw webteksten te schrijven en te optimaliseren? Of blijven die plannen ergens bengelen achteraan op uw todo-lijstje, net zoals bij de meeste drukbezette ondernemers?
“Maak keuzes en focus op uw kerntaken”, zegt bedrijfspsycholoog Tony Crabbe in zijn interessante boek ‘Nooit meer druk’. Niet alleen is het nuttiger als daaraan voorrang geeft, u zal er ook meer van genieten.
2. U leest uw webteksten niet na
Dikke dt-fout, vervelende spellingsfout of een ietwat kromme zin? Dat kan gebeuren. Sommige klanten lezen er schouderophalend overheen, terwijl anderen de kwaliteit van uw bedrijf afleiden uit de kwaliteit van uw teksten.
Psychologen hebben het over het Halo-effect waardoor bezoekers uw bedrijf minder waardevol zullen vinden als uw website voor hen minder waardevol is.
Webbouwers plaatsen vaak voorlopige teksten in een nieuwe website, want anders ziet een pagina er zo leeg uit. Als u niet de tijd neemt om alle pagina’s van uw website grondig na te lezen, dan blijven er soms knullige teksten of afbeeldingen staan op uw nieuwe website.
Dat is jammer, want zo maakt uw bedrijf een slechte eerste indruk. Iets dat u kan vermijden als u een goede eindredacteur onder de arm neemt die uw teksten grondig naleest.
3. U begrijpt uw bezoeker niet
Klanten kopen geen grasmachine, wel een gazon die er de hele zomer mooi uitziet.
De maaibreedte, maaihoogte en het geweldige vermogen wan uw grasmaaier kan hen meestal gestolen worden.
U bent trots op uw bedrijf en op de fantastische producten of diensten die u levert. Begrijpelijk! Maar precies daardoor focust u op de foute onderwerpen in uw webteksten. Want uw klanten zijn minder geïnteresseerd in wat u verkoopt dan u verwacht. Ze zijn bezig met hun eigen vragen en problemen en hopen dat u hen een antwoord of een oplossing kan geven.
Verkoopt u grasmachines? Weet dan dat uw klanten niet op zoek zijn naar de grasmachine met de meest indrukwekkende specificaties, maar wel naar een grasmachine waardoor hun gazon er de hele zomer door stralend groen uitziet, met zo weinig mogelijk moeite.
Een ervaren tekstschrijver schrijft daarom geen teksten waar u blij van wordt. Hij schrijft teksten waarin uw klanten centraal staan.
4. U denkt dat u niets te vertellen heeft
(Bijna) elk bedrijf heeft boeiende verhalen te vertellen aan klanten.
Soms helpt de blik van een buitenstaander om u die verhalen te ontdekken.
Vaak vertellen klanten me dat ze niets te vertellen hebben over hun producten of hun bedrijf: “Telkens ik verhalen van andere bedrijven in mijn sector zie passeren op Facebook, dan wil ik daar zelf ook mee starten. Maar ik kan geen interessante onderwerpen bedenken voor mijn klanten.”
Ze vergissen zich. (Bijna) elk bedrijf heeft boeiende verhalen te vertellen en expertise om te delen met klanten. Toegegeven, soms helpt de blik van een buitenstaander om u ervan te overtuigen dat u wél iets te vertellen heeft
Want elke ondernemer die een mooi product of een handige dienst aanbiedt, heeft boeiende verhalen te vertellen. Alle expertise die in jouw hoofd zit, kan je ook delen met potentiële klanten. Maar soms heeft u zoveel kennis dat het moeilijk is om te beseffen wat uw klanten willen weten.
Na een kennismakingsgesprek zet een ervaren content marketeer voor gemakkelijk 50 interessante topics op papier, goed voor een content kalender waarmee u een heel jaar verder kan.
5. U gebruikt jargon waardoor uw bezoeker niet begrijpt wat u zegt
Als expert zal u vaak jargon gebruiken.
Handig om erg precies met andere vakspecialisten te praten, maar uw klant begrijpt u daardoor niet.
“Nee, dat is onmogelijk eenvoudiger uit te leggen”, vertelde een klant me over een onbegrijpelijk stukje jargon. Maar wat is het doel van het toestel, vroeg ik hem? Welke bedrijven gaan ermee aan de slag? En welk resultaat behalen ze ermee?
Nadat mijn klant mijn nieuwsgierige vragen had beantwoord, bleek het toch mogelijk om de voordelen van dit high tech toestel zonder jargon op een rijtje te zetten.
Dat is belangrijk, want vaak is de koper van het toestel niet de hoogopgeleide specialist die ermee aan de slag zal gaan. En zelfs experts appreciëren een vlot geschreven tekst waarin de voordelen duidelijk naar voor komen.
6. U vergeet dat uw bezoeker een doel heeft
Natuurlijk wil u niet te opdringerig zijn op uw website. U wilt gewoon de beste informatie geven over uw dienst of product. Daardoor vergeet u om op elke pagina een call-to-action toe te voegen. Zo’n oproep vertelt uw bezoeker wat hij kan doen nadat hij uw webpagina bezocht heeft.
Enkele voorbeelden:
- Bestel nu dit toestel
- Contacteer ons voor een offerte
- Schrijf in voor onze nieuwsbrief
- Download het e-book
- Lees meer over onze grasmachine
- Meer info en prijzen
Zo zorgt u ervoor dat het voor uw bezoeker duidelijk is welke oplossingen u biedt voor zijn vragen en problemen en hoe hij die oplossingen zo snel mogelijk kan bereiken.
7. U wil meer verkopen online
De belangrijkste reden om uw teksten niet zelf te schrijven? Meer resultaat.
Een seo-copywriter kan voor u teksten schrijven die voldoen aan de technische richtlijnen van Google, die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en voor lezers en die afsluiten met een wervende call-to-action.
Investeert u in webteksten geschreven door een ervaren seo-copywriter? Dan kan u uw website uitbouwen tot een volwaardig verkoopskanaal.
Zin om u te focussen op uw expertise
en het schrijven van uw webteksten over te laten aan een seo-copywriter met ervaring?
Ik sta voor u klaar.